Nationella spelformer

Nationella spelformer

Här hittar du allt om Svensk fotbolls spelformer

De nationella spelformerna

Spelformerna för barn- och ungdomsfotboll gäller nationellt och har tagits fram för att alla barn och ungdomar, oavsett var i landet de bor, ska få liknande förutsättningar vid träning och match.

Att ha gemensamma spelformer innebär att eventuella missförstånd kring spelregler kan undvikas i samband med matcher och cuper där lag från olika distrikt deltar vilket leder till en ökad trygghet för både spelare, ledare och domare. Syftet är att få fler att spela längre.

Målsättning

Målet med 3 mot 3 är att matcher och träningar ska vara glädjefyllda tillfällen där utgångspunkten är barnens behov. Alla spelare ska ges förutsättningar för att utföra många fotbollsaktioner

Hur spelar 6-7-åringar fotboll?

Fokus ligger nästan helt och hållet på bollen eftersom barnen har svårt att
uppfatta vad som händer omkring dem. I anfallsspelet är det vanligt att spelarna driver bollen och försöker skjuta. Försvarsspelet sker oftast individuellt där flera spelare samtidigt försöker ta bollen.

Grundläggande förutsättningar

  • Storlek planyta: 15 x 10-12 m - använd sarg om möjlighet finns.
  • Storlek mål: Max 1,6 x 1,15 m
  • Storlek boll: 3
  • Speltid: 4 x 3 minuter
  • Antal spelare: Tre per lag (ingen målvakt).
  • Byten: Fria byten.
  • Utrustning spelare: Tröja, byxor, strumpor, skor och benskydd.

Grundläggande regler

  • Fasta situationer (avspark, sidlinjespark, hörna, frispark): Alla fasta situationer startas genom att driva eller passa bollen efter marken. Avståndet är alltid tre meter. Alla fasta situationer är indirekta (får ej skjutas direkt i mål). Straff och inkast tillämpas ej.
  • Gula och röda kort tillämpas ej. Vid olämpligt uppträdande får spelaren byta med en annan spelare.
  • Vid underläge med fyra mål eller mer får laget som ligger under spela med fyra spelare tills ställningen är lika.

För en fullständig beskrivning av regler och förutsättningar läs Spelregler för barn- och ungdomsfotboll.

Målsättning

Målet med 5 mot 5 är att matcher och träningar ska vara glädjefyllda tillfällen där utgångspunkten är barnens behov. Alla spelare ska ges förutsättningar för att utföra många fotbollsaktioner

Hur spelar 8-9-åringar fotboll?

Förmågan att samarbeta är begränsad. Spelarna har fortfarande fokus på sig
själva och bollen även om de börjar lära sig att uppfatta vad som händer i den närmaste omgivningen. I anfallsspelet resulterar det bland annat i att spelarna ibland passar bollen till spelare i närheten. I försvarsspelet finns det spelare som markerar motståndare eller täcker ytor framför målet.

Grundläggande förutsättningar

  • Storlek planyta: 30 x 15-20 m
  • Storlek mål: 3 x 1,5 m
  • Storlek boll: 3
  • Speltid: 3 x 10 minuter, sammandrag. 3 x 15 minuter, enskild match.
  • Antal spelare: Fyra utespelare och en målvakt per lag
  • Byten: Fria byten
  • Utrustning spelare: Tröja, byxor, strumpor, skor och benskydd.

Grundläggande regler

  • Retreatlinje: Vid målvaktsutkast eller när målvakten fångar bollen i spel ska det andra laget backa till sin egen planhalva (retreatlinje=mitten av planen) och stanna där tills bollen lämnat målvaktens händer. Spelet sätts igång genom att målvakten rullar ut bollen eller lägger ner bollen och passar efter marken.
  • Fasta situationer: (avspark, sidlinjespark, hörna, frispark): Alla fasta situationer startas genom att driva eller passa bollen efter marken. Avståndet är alltid fem meter. Alla fasta situationer är indirekta (får ej skjutas direkt i mål). Straff och inkast tillämpas ej.
  • Varningar och utvisningar: Gula och röda kort tillämpas ej. Vid olämpligt uppträdande får spelaren byta med en annan spelare.
  • 4-målsregel: Vid underläge med fyra mål eller mer får laget som ligger under spela med sex spelare tills ställningen är lika.

För en fullständig beskrivning av regler och förutsättningar läs Spelregler för barn- och ungdomsfotboll.

Målsättning

Målet med 7 mot 7 är att spelarna ska ha roligt och samtidigt lära sig så mycket som möjligt. Alla spelare ska ges förutsättningar att utvecklas utifrån sina förutsättningar.

Hur spelar 10-12-åringar fotboll?

Förmågan att samarbeta ökar och spelarna uppfattar allt mer av vad som händer omkring dem. I anfallsspelet syns detta främst genom att passningsspelet och spelbarheten förbättras. I försvarsspelet förstår spelarna allt bättre vilka ytor och motståndare som är bra att bevaka.

Grundläggande förutsättningar

  • Storlek planyta: 50-55 x 30-35 m.
  • Straffområde: 19 x 7 m
  • Retreatlinje: 7 m från mittlinjen
  • Storlek mål: Max 5 x 2 m
  • Storlek boll: 4
  • Speltid: 3 x 20 minuter vid enskild match. 3 x 15 minuter vid sammandrag (2-3 matcher)
  • Antal spelare: Sex utespelare och en målvakt per lag
  • Byten: Fria byten
  • Utrustning spelare: Tröja, byxor, strumpor, skor och benskydd.

Grundläggande regler

  • Retreatlinje: När målvakten har bollen i händerna ska motståndarlaget backa till retreatlinjen och stanna där tills målvakten startar spelet.
    Detta gäller oavsett om målvakten fångat bollen i spel eller om bollen gått utanför kortlinjen. Målvakten kan välja att vänta tills motståndarna har backat till Retreatlinjen eller starta spelet ändå, tex genom en snabb omställning
  • 4-målsregeln: Vid underläge med fyra mål eller mer får laget som ligger under spela med åtta spelare tills ställningen är lika.
  • Frisparkar: Frisparkar får slås direkt i mål men alla spelare måste vara minst 2 meter till motsåtndarnas målvakt när frisparken slås.

För en fullständig beskrivning av regler och förutsättningar läs Spelregler för barn- och ungdomsfotboll.

Målsättning

Målet med 9 mot 9 är att spelarna ska ha roligt och samtidigt lära sig så mycket som möjligt. Alla spelare ska ges förutsättningar att utvecklas utifrån sina förutsättningar.

Hur spelar 13-14-åringar fotboll?

Förmågan att samarbeta förbättras i takt med ökad erfarenhet av fotboll. Samverkan kan ske i större enheter där exempelvis lagdelar genomför aktioner tillsammans. I anfallsspelet kan spelarna till exempel göra löpningar för att skapa yta för andra. I försvarsspelet förstår spelarna syftet med exempelvis överflyttning och uppflyttning.

Grundläggande förutsättningar

  • Storlek planyta: 65-72 x 50-55 m.
  • Straffområde: 24 x 9 m
  • Storlek mål: 6 x 2,2 m.
  • Storlek boll: 13 år: 4. 14 år: 5.
  • Speltid: 3 x 25 minuter.
  • Antal spelare: Åtta utespelare och en målvakt per lag
  • Byten: Fria byten
  • Utrustning spelare: Tröja, byxor, strumpor, skor och benskydd.

Grundläggande regler

  • Offside: Spelare som befinner sig närmare motståndarnas mållinje än både bollen och den näst sista motspelaren när bollen spelas befinner sig i offside position. Detta gäller endast spelare på offensiv planhalva som är aktiva i spelet. 
  • Inspark: Bollen måste ligga stilla på valfri plats i straffområdet. Bollen är i spel när den sparkats och tydligt rört sig. Motståndarna måste befinna sig minst 9 m från bollen.
  • Avstånd straffspark: 9 m.

För en fullständig beskrivning av regler och förutsättningar läs Spelregler för barn- och ungdomsfotboll.

Målsättning

Målet med 11 mot 11 är att spelarna ska ha roligt och samtidigt lära sig så mycket som möjligt. Alla spelare ska ges förutsättningar att utvecklas utifrån sina förutsättningar.

Hur spelar 15-åringar fotboll?

Spelarna har ofta flera års erfarenhet av fotboll och god förståelse för spelet. Samverkan sker över hela planen i spelets olika skeden och lagens spelsystem syns allt tydligare.

Grundläggande förutsättningar

  • Storlek planyta: 100-110 x 60-68 m.
  • Storlek mål: 7,32 x 2,44 m
  • Storlek boll: 5.
  • Speltid: 15 år: 2 x 40 minuter. 16 år och uppåt: 2 x 45 minuter.
  • Antal spelare: Tio utespelare och en målvakt per lag
  • Byten: Fria byten
  • Utrustning spelare: Tröja, byxor, strumpor, skor och benskydd.

För spelregler gällande 11 mot 11 läs Spelregler för fotboll.

Tips!

Till ledare, föräldrar och andra som stöttar barnen vid match och träning

  • Trösta mig om jag är ledsen, stå ut med mig om jag är arg, skratta med mig när jag är glad.
  • Bli inte arg på mig och kritisera mig inte om jag förlorar. Stötta mig istället
    och beröm mig för att jag deltog, kämpade, försökte och hjälpte mina lagkamrater.
  • Uppträd med respekt för alla när du är med mig i idrotten. Det gäller domare, motståndare, andra föräldrar, ledare, funktionärer, ja, alla som är där, inklusive mig.
  • Låt mig styra saker inom idrotten själv eller tillsammans med min tränare och ledare. Jag vill bli självständig och lära mig hur det går till att idrotta.
  • Uppmuntra mig regelbundet så att jag vet att du bryr dig om mig och min idrott.
  • Om du inte är min tränare så vill jag inte ha tekniska eller taktiska råd från dig eftersom det gör det svårt och rörigt för mig. Uppmuntra mycket hellre försök och initiativ som jag gör.