




Domarutvecklare i förening - ett utvecklingspaket 2025
Domarutvecklare är en viktig roll i alla föreningar för att rekrytera, utveckla och behålla domare som kan leda och döma våra fotbollsmatcher. I detta utvecklingspaket får ni som förening stöd för att utveckla er Domarutvecklare och era domare i föreningen.
Arbetet sker i nära samverkan med och stöd av personal från förbundet. Arbetet utgår från den Handbok för domarutvecklare som Domarutskottet har tagit fram.
Upplägg
- Informationsträff den 28 januari.
- Gemensam projektuppstart/utbildning och kick-off för domarnasvariga i föreningarna 27 mars i Falun kl.18:00.
- Arbete lokalt i föreningen med stöd från DFF, mars-september.
- Gemensam utvärdering/uppföljning och sikte på 2026 för domarutvecklare i föreningarna i september.
- Gemensam avslutning i oktober.
Krav som SKALL uppfyllas
- Samtliga Ungdomsmatcher skall domartillsättas av föreningen i Fogis
- Den person som utses som domaransvarig i föreningen skall vara verksam lokalt inom föreningen samt vara tillgänlig för uppföljning och kontakt. Som person har du endast möjlighet att ansvara för en förening.
- En projektplanering skall lämnas in i samband med ansökan senast 11 februari där föreningen skriver ned sin plan för året gällande verksamhet inom ramen för projektet.
- Domaransvarig skall vara rätt person och kunna medverka på samtliga träffar och vara anträffbar då DFF meddelar datum i god tid!
- Domaransvarig skall rekrytera domare om föreningen saknar dessa.
- Domaransvarig skall ha kontroll på anmälningar till kurser. Domare som föreningen betalar ska klubben ha vetskap om ifall föreningen blir kontaktad av Dalarnas FF för kontroll.
Ur innehållet
- Rekrytering
- Utbildning
- Tillsättning till matcher
- Trygg och säker matchmiljö
- Coaching och stöd
- Nätverk och erfarenhetsutbyte
Stöd till projektet
Tillgång till utvecklare från DFF.
Ekonomiskt stöd där utbetalning sker i slutet av september efter återrapportering av verksamheten som ska DFF vara tillhandahållen 28 september 2025.
OBS! Om någon av de kraven som ställs på domaransvrig inte fullföljs uteblir utbetalningen.
NYHET för 2025 är att projektpengen kommer att baseras på antalet lag i föreningen, utbildade domare och deltagande föreningar i projektet. Vi kommer att göra en indelning i tre olika nivåer. Definitiv indelning är klar i juni månad
Ansökan
Ansökan om stöd till Domaransvarig och inskick av projektplanering skall vara Dalarnas FF tillhanda via nedanstående formulär senast 11 februari. Är planeringen inte klar vid ansökan i formuläret så kan den mailas till niklas.gabrielsson@dalaidrotten.se senast 11 februari.
Kallelse
Kallelse till Kick-off skickas till anmälda föreningar efter ansökningstidens utgång.
Frågor/upplysningar
Skickas till
eller
Välkommen med er ansökan!
Dalarnas Fotbollförbund
Domarutskottet